Přimlouvám se za děti, aby měli kousek zahrádky jenom pro sebe. Aby se mohly stát malými objeviteli ve světě pěstování rostlin, ale také sklízet plody svého úsilí, radovat se z úspěchů, poučit se z neúspěchů. Aby mohly poznávat svět živých pomocníků, tedy živočichů, kteří v zahradě bydlí nebo ji navštěvují např. motýli, čmeláci, žížaly a mnoho dalších. Prostě aby mohly rozvíjet svoje znalosti a dovednosti.
Slovo zaHRAda má v sobě HRU. Když necháte malé děti experimentovat v zahradě, tak se přirozeně naučí spoustu informací o sobě, o spolupráci, o zahradě, přírodě, rostlinách, živočiších, půdě apod. Dítě se bude učit o to snáze, protože jej to bude zajímat a bude moci vnímat všemi smysly. Sáhne si do půdy, na rostliny i jejich plody. Přivoní k nim. Uslyší bzučení včel a čmeláků. Ochutná vlastní ovoce a zeleninu. Nazdobí dům vlastnoručně vypěstovanými květinami. Sní svačinku, ve které bude zeleninka, kterou vypěstovalo. Myslím si, že bude spokojené a vy také.
Nedávno jsem se večer ptala dcery, co ten den zažila nejhezčího. Ten den to pro ni byla kytička, kterou natrhala a slavnostně předala. I pro mě to byl nádherný okamžik. Děti v sobě tu touhu být blíž přírodě mají, jen si jako malí neumějí říci, co by chtěli. Je na dospělém tuto možnost dítěti nabídnout a být mu laskavým průvodcem.
Můj zahradní průvodce byla moje babička. Babička měla krásnou zahrádku ve které byly tak vysoké jiřiny, že mě mezi nimi nebylo ani vidět. Když si na to vzpomenu, tak jako bych byla zase malá a cítila všemi smysly tu krásu kolem. Tato babička mi nechala asi metr na dva metry prostoru v její zahrádce a tam jsem si mohla dát své rostlinky. Už si přesně nepamatuji, co všechno se tam objevilo, ale bylo toho postupně hodně. Jsem si jistá, že i tato zkušenost mě dovedla až k tomu, co teď s láskou dělám a k čemu vedu i své děti.
Letos budeme s dětmi takové záhonky zakládat. Doteď mi pomáhaly v celé zahradě a teď dostanou další kousek zahrady, tentokrát na malý záhonek.
Do dětských záhonů pro první rok navrhuji dát:
Velikost záhonku by měla odpovídat velikosti dítěte. Vyzkoušejte kam až dítě dostane tak, aby pohodlně dostalo po celém záhonku.
Nižší druhy by měly být vpředu a vyšší vzadu, aby se dítě např. nemuselo natahovat pro jahody přes hrách.
Půda nemusí být vyhnojená jak je to potřeba pro nějaké druhy zelenin a další rostliny. Stačí běžná zahradní půda, pokud přidáte pod jahody trochu kompostu, budou víc plodit. Ostatní rostliny jsou nenáročné na výživu.
Zezačátku budou rostliny potřebovat zálivku, ale až se jim rozroste kořenový systém, tak už doporučuji zalévat jen pokud budou povadlé.
Myslím si, že není potřeba žádné zvláštní vybavení, ale pokud nějaké dětem pořídíte, tak dbejte na kvalitu.
Věřím, že společná činnost bude přínosná pro vás i pro vaše děti. Asi nastanou okamžiky, kdy bude péče o záhonek víc na dospělém. Přece jen je to souvislá činnost, na kterou dítě není zvyklé. Je to tedy i další dovednost, co se může pomocí zahrady naučit :-).